tisdag 17 mars 2009

Tjäna pengar på att blogga

Nytt projekt

Jag håller just nu på med att bygga upp en medlemssajt inom nischen "tjäna pengar på att blogga" och det är ett ämne jag inte känner mig helt bekväm eller speciellt erfaren i. Men trots detta kommer jag slutföra projektet och jag räknar med att det tar minst sex månader innan jag kan presentera en solid och väl uppbyggd sajt med gediget material.

I grund och botten handlar det ju om affiliatemarkandsföring på blogg med undantag för att man har fler verktyg där man kan få annonsörer till sidan utan större ansträngning. Dessvärre känner jag ändå att jag måste skapa ytterligare en ny blogg från scratch och jobba upp dem för att visa de att mina affiliatestrategier verkligen fungerar. Det skulle inte vara särskilt trovärdigt om jag kommer med en rad pekpinnar och påstående utan att kunna visa upp resultat i form av intänkter och statistik.
Således har jag dragit på mig ännu en arbetsuppgift som kommer ta minst 2 timmar per dag. Lägg där till att jag har ett tjugo-, trettiotal webbsiter och två stora medlemssajter med tillhörande forum. Helt klart måste jag sätta en gräns här och inte dra på mig mer arbete; det är redan svårt att få tiden att gå ihop.

Funderingar kring en inre krets

Det kanske är svårt att undgå att lägga märke till att jag retar mig lite grand på många svenska affiliates som jag anser inte vet riktigt vad de håller på med och dessutom säljer mediokra infoprodukter?
Jag har börjat fundera på att skapa ett forum för inbjudna affiliates som är bevisat kunniga och som faktiskt har något vettigt att tillföra ett sådant forum. Där skulle man kunna jobba ostört och göra en del JVs utan att ständigt få förfrågningar om att hjälpa nybörjare samt slippa den eviga dängan: "kan du kolla min hemsida och se varför jag inte tjänar några pengar?".
Inget ont i att hjälpa andra, men det finns en gräns som ofta överskrids och det är när nybörjare börjar be mig att speca upp vad de gör fel och hur de kan förbättra sina landningssidor. Vad de inte inser är att sådana analyser tar tid och att jag inte får betalt för att att göra det. Frågan är, skulle de jobba gratis för mig? Jag tror inte det. Jag har inget emot att ge allmänna råd, men djupanalys och personlig coaching..där går gränsen.
Så ett privat forum för 4-5 svenska affiliates som vet vad de pysslar med vore toppen. Kanske kunde man rentav skapa en gemensam mentorsida för nybörjare som vill lära sig, mot en månatlig men blygsam avgift och där alla "proffs" kan svara på frågor och bidra med material? Inkomster och utbyte av erfarenhet på samma gång. Sa jag inte nyss att jag inte skulle dra på mig mer jobb? Nåja, vi få se om det finns intresse och framför allt om det ens finns så många professionella affiliates i landet?

3 kommentarer:

  1. Jag tycker idéen är mycket god. Hade det funnits en sådan plattform/forum när jag startade så skulle jag varit väldigt nöjd och glad. Nu har man istället fått köra en del efter göra-om-göra-rätt-metoden. Har en del kunskaper idag och verksamheten rullar rätt bra men inser samtidigt ödmjukt att det finns oceaner kvar att lära.
    Startade själv en grupp på bloggy.se idag med förhoppningen om ett öppet klimat affiliates emellan (http://affiliate.bloggy.se/). Får se hur det går...
    mvh / Håkan

    SvaraRadera
  2. Man slutar aldrig att lära sig..hehe. Dessutom ändras ju förutsättningar för oss afiliates hela tiden så man måste ständigt utveckla nya markandsföringsstrategier och hänga på de nya metoderna att synas och höras. Ska definitivt kolla in din blogg senare ikväll. ;-)

    SvaraRadera
  3. Ska du kolla in min blogg så är det www.nobel-prize-winner.com som gäller. Kan bli pinsamt för mig eftersom jag tolkar dig som att du kan plågsamt mycket mer än vad jag kan.. dock väldigt intresserad och nyfiken på att lära mer om affiliatemarknadsföring.
    mvh / Håkan

    SvaraRadera