måndag 9 mars 2009

Hisnande SEO resultat

Nåja, hisnande är kanske att ta i men det går helt klart uppåt.

Jag jobbar just nu med ett nytt SEO projekt består i att på två sökfraser ranka upp min hemsida TheRichswede.com till bästa möjliga SERP position med enbart onpage arbete. Eftersom hemsidan bara är två månader gammal får jag lägga lite extra krut på det men i förra veckan hade jag klättrat till sidorna 6 respektive 8 för sökorden "affiliate" och "tjäna pengar på nätet". Den här veckan ligger TheRichSwede.com på sidorna 3 och 4 för samma sökord. Svenska sökresultat.


Ett bakslag


Ett litet aber var att jag lyckades överoptimera och tappade 5 positioner under två dygn innan jag vände trenden och istället klättrade 30 positioner på 7 dagar.

Det blev en smärre uppståndelse när jag hamnade som 4:e bästa resultat för "tjäna pengar på nätet" för sökresultat på engelska. det hade jag inte tagit med alls i beräkningarna eftersom jag av naturliga skäl fokuserar på svenska sökresultat. Det var först efter att jag blev kontaktad av två stora företag (en klädkejda och en reklambyrå) och blev ombedd att hjälpa dem nå samma resultat som jag uppmärksammade detta. Klädkejdan erbjöd futtiga 20.000 kr för att jag skulle optimera deras sida så jag tackade givetvis nej. Hade de erbjudit motsvarande summa i dollar hade jag gått med på det men för småsummor har jag ingen lust att konkurrera ut mig själv.
Jag får en massa frågor varje vecka om mitt arbete och de flesta som läser på hemsidan verkar ha räknat ut att jag håller på med något hemligt och att den här bloggen och min hemsida tjänar ett syfte. Vad det är kommer jag inte avslöja förrän om några månader.......


4 kommentarer:

  1. Nja ... helt on-page, allena, är det ju inte fråga om. Det finns ju länkar ifrån lite andra ställen, vad jag kan se.

    Du kommer åka upp, utan inlänkar, nu i början. Undrade just "vem detta nu är" som kommer och klampar in på SERP:ar jag "slåss i".

    Välkommen!

    SvaraRadera
  2. Så sant, det finns inlänkar från 5-6 webbsidor vilket "förstör" min analys lite grand. Jag skrev lite mer om det och nämnde dessa länkar i artikeln på hemsidan för ett par dagar sedan. Desvärre lade jag upp några av delänkarna själv precis när jag startade therichswede,vilkken inte varså genomtänkt.
    Ska försöka i den mån det går att undvika inlänkar just nu men om folk länkar till mig är det ju knepigare.

    Ser fram emot att kolla dina nya sidor. PMa gärna mig på forumet (du vet vilket) när de är uppe.
    När jag ska börja jobba med inlänkar kan vi ju hjälpa varann med länkbyte?

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant blogg du har här. Jag har nu läst alla dina inlägg - från det första till det sista och kommer följa sida framöver. Tack för dina tankar om affiliateverksamhet.
    mvh / Håkan

    SvaraRadera
  4. Trevligt aktiva läsare som skriver kommentarer! Det gör det mer motiverat att fortsätta blogga och skriva artiklar :-)

    SvaraRadera