måndag 16 mars 2009

Sötebrödsdagarna är över

There is no such thing as a free ride!

Som många vet så brukar nya hemsidor få en liten gratisskjuts av Google i SERPen under de första månaderna. Därefter faller man normalt sett i position och får sedan kämpa för egen hand för att synas. Detta var precis vad som hände med TheRichSwedes hemsida för några dagar sedan. Jag tappade 10 postioner på ett av sökorden utan att ha ändrat särskilt mycket på sidan. En tydlig indikation på att nu måste jag sätta igång på allvar att jobba med hemsidan. Suck!

Dessvärre hade jag inte gjort som jag brukar göra med många domän; lägga upp dem 4-5 månader i förväg med en enkel sida med sökfraser inbäddade i texten. Jag har nu köpt ytterligare 5 domän som jag publicerat i förberedande syfte och som jag antingen kommer använda till affiliateprodukter eller sälja på någon domänhandelssajt vartefter.

Det är ju så det funkar tyvärr...allt måste planeras in i minsta detalj och jag måste förutse framtiden och kommande projekt och ha färdiga baser att bygga verksamheten på; domän, sökord, trafik, budget osv. Ibland kan det verka lite tröstlöst att planera på så lång sikt eftersom det också betyder att inkomsterna är långsiktiga. Jag tror inte att jag är ensam om att helst vilja se pengarna rulla in från dag 1 men den det är inte den krassa verkligheten.

Återanvändning av domän och copy

Allt hänger ihop. Jag köper ett domän baserat på sökord inom en viss nisch och som jag vet att jag kan använda om och om igen för flera affiliateprodukter. Det vill säga; när/om en produkt slutar sälja så byter jag ut materialet och markandsför en ny produkt inom samma nisch. Fördelen är naturligtvis att domänet är indexerat och att page ranken redan är ganska hög. Följaktligen hamnar min nya landningssida nästan genast högt i SERPen och konkurrenterna som hamnar under gnisslar tänder.
Den här metoden fungerar bara om man baserar sin nya landningssida på exakt samma sökord som den föregående. Låt mig förklara: om jag promotar affiliateprodukter inom området "att tjäna pengar på internet" så kan jag alltså inte basera sidan på sökord som "Commission Blueprint" eller "Tjäna pengar med AdSense". Anledningen är att dessa sökfraser är alltför snäva och sannolikt kommer nästa produkt inte ha med Commission Blueprint eller AdSense alls att göra. Istället måste jag välja sökfraser som är mer allmänt hållna och som passar in på många produkter i branchen, t ex "Landningssidor" eller "lyckas som affiliate".

Man kan inte i förväg säga säkert om en produkt kommer sälja i ett par veckor eller i ett par år och därför kan det bli en hel del jobb om man måste göra om landningssidorna ofta. Jag brukar försöka skriva copy som kan återanvändas på samma sätt som domänet och spara många timmars arbete. Det är aldrig riktigt så enkelt att man bara kan byta produktnamnet och affiliatelänken men det går att skapa stora block av säljande text som kan användas på i stort sett vilken produkt som helst inom nischen.
Återigen.. man kommer inte undan att skriva nytt material och infoga bildbevis på resultat eller så kallade testimonials som är unikt för just den produkten.

Jag noterade.....

..att det kommit ut flera svenska "tjäna pengar på internet"-produkter på sistone. Jag var bara tvungen att kolla upp dem! Naturligtvis är det samma gamla vanliga skräp man ser på internationella sajter. Det handlar om infoprodukter som lovar att du kommer tjäna pengar inom två veckor eller en månad osv. Jag lägger inte ut länkar de sajterna eftersom jag inte vill tappa länkjuice och dessutom vill jag inte uppmuntra till köp av dylika produkter. Det är lite irriterande att en del människor sätter ihop sådant skräp enbart i syfte att profitera på dem som kan mindre och som vill lära sig.
Receptet är i grunden alltid likadant:

- Hitta marknader/nischer/trender
- Bygg landningssida (och i vissa fall bygg kontaktlista) eller skapa egen produkt
- Annonsera på Google Adwords/Yahoo/Facebook/Myspace/Youtube osv.
- Skapa backlinks, skriv artiklar
- Kamma hem pengarna!

Vad som inte finns med i dessa produkter är detaljerna som gör hela skillnaden. De flesta känner redan till baselementen ovan men trots det så tjänar de inga pengar och det är inte så konstigt; de vet ju inte hur man använder elementen. Det är inte förrän man klarar att bryta ner varje element i små beståndsdelar och se hur varje del fungerar i den stora bilden, som man kan börja tjäna riktiga pengar.

Tro nu inte att jag har något emot infoprodukter över lag, inte alls. Däremot tycker jag att det är helt åt skogen att luras och lova saker som inte kommer infrias.
I grund och botten är det kanske mest en fråga om semantik och jag skulle säkert inte reagera lika mycket om dessa produktmakare skrev att man "kan tjäna pengar" istället för "jag lovar att du kommer tjäna pengar" eller "garanterat resultat".
Därefter kan man ju ställa sig frågan; hur mycket pengar rör det sig egentligen om? Om man har ett superrecept på affiliatemarknadsföring eller adsensestrategier osv så är det inte sannolikt att man säljer det för en spottstyver. Det är fullkomligt ologiskt, i synnerhet på den svenska marknaden där försäljningen av en sådan produkt knappast kan väga upp de förlorade affiliateinkomsterna när konkurrensen ökar (vilket torde vara följden av att sälja ut sina strategier).
Eftersom två av dessa infoproduktmakare dessutom har kontaktat mig för att veta hur jag jobbar så ger jag inte mycket för deras produkter.
Vad ska man säga? Borde de inte redan veta hur man gör?
Jag kan bara le och skaka på huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar