onsdag 25 mars 2009

Aktie-och valutarobotarna

Nu har jag roat mig med att testa 2 olika så kallade "Trading Robots" som promotas med liv och lust på nätet. Jag handlade med aktier i början av 2000-talet men lade ner det på grund av tidsbrist och okunnighet. Dessutom hade jag på den tiden en lärare i företagsekonomi som alltid gav skrämmande exakta prognoser så man visste precis vad man skulle köpa och sälja. Det var först när jag började spekulera själv som det gick åt skogen och i stort sett varje aktie jag köpte gick med förlust (jag var dum nog att investera i Ericsson och Telia).
Med anledning av detta så blev jag nyfiken på om dessa "robotar" verkligen klarar av jobbet lika bra som min gamla lärare?
I stort sett går det ut på att man köper ett abonnemang där man alltså är ansluten till roboten. När roboten hittar en aktie som den tror kommer öka i värde så skickar den en signal i form av epost eller eller meddelande till ditt konto. Du kan då ta ställning till om du vill investera eller inte.
Om jag förstått saken rätt så fungerar roboten på det sättet att den ställer samman information (vinstvarninar, redovisningar, rapporter, statistik mm) om börsnoterade företag med hjälp av olika handelsverktyg. Genom avancerade algoritmer drar sedan roboten olika slutsatser och skickar ut rekommendationer.
Det rör sig oftast om rekommendationer där du köper aktier ena dagen opch säljer dem dagen därpå eller ett par dagar senare. Alltså inget långsiktigt investerande.
Man rekommenderar att använda E-trade för att köpa och sälja aktier men man kan egentligen välja vilken handelstjänst man vill. Jag fick höra att E-trade numera kräver att man överför ca $1.000 till sitt aktiekonto vilket är ganska saftigt enligt mitt tycke. Men det kan vara olika beroende påvilket land man bor i.
På den tiden jag registrerade mig på E-Trade förde jag bara över en femhundring och började smått. Tiderna förändras.
Enligt E-trade själva så använder sig dessa robotar av de handelsverktyg som de tillhandahåller på sin sajt så man kan naturligtvis göra egna analyser och skippa roboten.
Eftersom analyser är ganska tidskrävande, hur bra än E-Trades verktyg än är, så ville jag ändå testa det här och se om det fungerar. Testet varade under två veckor.

DayTradingRobot singalerade köp av en aktie som kostade $1,23 att köpa och jag köpte 500 aktier. Jag fick fler signaler under veckan men investerade bara i en aktie. Jag sålde den på given signal 2 dagar senare för $5,46. Vinst: $2.115

Veckan därpå köpte jag en annan aktie på inrådan av DayTradingRobot och det gick mindre bra. Vinsten blev bara $50 på över $800 som jag investerade och räknar man bort courtaget (kostnaden för att transaktionen) så blev det bara ett par hundra (svenska kronor) kvar.

Det är ju inget att hänga läpp över egentligen eftersom jag fortfarande gick med vinst och då särskilt på den första aktien. Jag har använt DayTradingRobot flera gånger sedan dess och tyvärr har ingen aktie gett så bra avkastning som den första jag investerade i men jag får ihop ett par hundra upp till ett par tusen kronor om dagen när jag investerar mellan $500-$800 på en aktie.

Den andra roboten är en Forex handelsrobot där man handlar med valuta och den kallas FAP Turbo. Det här var inte direkt en guldkalv för mig. Principen är densamma som DayTradingRobot och man handlar på en given signal. Jag gjorde tre köp och tre sälj och total vinst blev knappt 600 kr. Jag investerade då ca 5.000 kr. Hela proceduren tog 4 dagar så daglig inkomst blev 150 kr. Alltså inget jag skulle kunna leva på.
Naturligtvis hade jag tjänat mycket mer om jag investerat mer men man tjänar inte alls lika mycket som leverantören av FAP Turbo påstår att man gör. Detta kan naturligtvis ha med rådande ekonomiska läge att göra så jag är nog lite orättvis mot FAP Turbo i det här fallet. Jag kan bara säga att just nu är valutaspekulation inte särskilt givande.

Jag har aldrig handlat med valuta förr och jag kommer nog inte fortsätta göra det. Däremot kommer jag fortsätta med DayTradingRobot.

Viktigt att komma ihåg när man spekulerar och investerar så här är att du kommer få betala skatt på din vinst. Om du tjänar ihop en slant rekommenderar jag att du sätter undan 30% till skatten, som du åker på att betala vid deklarationsdags.
Jag avråder också från att handla med aktier och valuta om du inte har råd att förlora pengar, för det finns egentligen ingen garanti för att du gör en vinst. Hittills har inga aktier jag köpt, som rekommenderats av roboten, gått med förlust men man kan aldrig vara säker.

Över lag är det ett bekvämt sätt att tjäna pengar på (skönt att slippa analysera själv och kolla vinstvarningar, kvartalsrapporter och lusläsa DI) men jag tjänar betydligt mer som affiliate så jag kommer bara ha aktiehandel som en liten sidoinkomst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar