tisdag 20 januari 2009

Personligt rekord

Jag köpte ett domän för 4 dagar sedan och lade upp 3 landningssidor med affiliatelänkar. Ägnade ca 5-6 timmar åt SEO och laddade upp sidan dagen efter att jag köpte domänet. 3 dagar senare var sidan indexerad och hade nått position 1 i Googles sökresultat.
Det var ett personligt rekord för mig. Normalt sett brukar jag få vänta någon vecka på att få sajten indexerad och ytterligare någon vecka innan jag konkurrerat ut min medtävlande om den bästa positionen.

Nu kanske det var ren tur den här gången och möjligen kan mina konkurrenter vara mediokra på SEO men jag tänker testa samma metoder på ytterligare ett domän som jag köpte igår. Vi får se hur det går.

Svenska affiliates

Det finns inte ett enda vettigt svenska affiliate forum idag och de forum som finns är halvdöda och mestadels befolkade av väldigt oerfarna affiliates. Det var åtminstone det intrycket jag fick igår natt när jag surfade runt för att kolla vad folk pysslar med.

Jag förstår nu varför de framgångsrika svenska affiliates inte ens bryr som om att gå till svenska forum: där diskuterar man fortafarande sådana affärs-och marknadsföringstrategier som var gångbara på 3-4 år sedan.

Roade mig med att kolla runt på landningssidor som satts ihop av svenska medlemmar på dessa forum och jag kan konstatera att det inte är märkligt att de inte tjänar några pengar att tala om.

Affiliates är lata

Jo det är faktiskt sant. Över lag är de lata och vill gärna ha färdigt promo material att bara slänga upp på någon blogg eller hafsig hemsida.
De som tar sig tiden att köpa att nyckelordsorienterat domän och göra en väl genomtänkt landningssida (helst flera stycken med inriktning på varje sökordskategori) och om skriver egna promotexter, är de som lyckas. Det finns inga genvägar. Att jobba som affiliate är till 99% INTE att ta en färdig banner och lägga på bloggen och tro att pengarna trillar in.

Kanske är det tur för som jobbar seriöst med det här att de flesta andra faktiskt inte verkar veta vad de håller på med? Det blir mindre konkurrens om köparna och mer av penningakakan till oss.

Mitt affiliaterecept i korthet

Mina affärsstrategier funkar inte för alla och därför kommer jag inte hypa och säga att det här bergsäkert är det mest vinnande konceptet. Detta funkar dock för mig.

Jag börjar meden grundlig undersökning vad gäller produkten jag ska jobba med. Jag har inte tid att göra marknadsundersökningar i någon större utsträckning så jag går på sådant som redan säljer som attan. Sedan lägger jag ett par timmar på att ta fram sökord och nyckelfraser och kolla upp SEO konkurrens. Därfter sätter jobbet igång:

1) Jag köper alltid domän som innehåller ett eller flera nycklord.
2) Jag vägrar konsekvent att publicera en hafsig sida som ser amatörmässig ut. För det mesta gör jag all grafik själv i PhotoShop eller 3D Studio Max.
3) Jag gör en landningssida till varje nyckelordskategori där all text är fokuserad kring det nyckelordet.
4) Jag använder bara mina egna originaltexter(copy)
5) SEO, SEO, SEO. Jag vill ha gratis trafik genom sökresultat, inte genom att betala Google eller Yahoo. Mina sidor måste hamna som en av de 5 översta för varje sökord eller fras.
6) Genom mina två stora hemsidor får jag snabbt nya sidor indexerade och jag gör backlinks från bloggar och andra småsidor jag har.
7) Digg och Squidoo. Behöver knappats säga mer.
8) Kontroll att alla element som krävs för att få höga quality scores finns med.
9) Efter ett par dagar börjar jag göra små ändringar i copyn för att optimera sökord och innehåll. Förhoppningvis klättrar webbsidan i position på sökresultaten inom bara ett par dagar.

Jag har egna trick vad gäller att skriva copyn så att den säljer och en del små knep som jag använder mig av på varje webbsida men var och en måste komma fram till sitt eget framgångsrecept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar