måndag 19 januari 2009

Affiliate diskussioner

Jag hamnade i en diskussion,eller snarare i samtal, med en av killarna (Frank) som ligger bakom en info produkt som heter Info Product Killer. Jag hade kollat upp produkten och kunde ganska snabbt konstatera att det där var ingenting av värde vare sig för mig eller mina läsare.

Jag frågar mig återigen varför folk som påstår sig vara super affiliates sätter ihop skräpprodukter? Jag VET att det material de levererar inte är de metoderna de själva använder sig av och OM de gjorde det skulle de inte tjäna de pengar de påstår sig tjäna.

Det här verkar vara en smått upgraderad ripp off av the Rich Jerks usla produkter. Det hela bygger på att skapa en landningssida med en Amazon produkt och sen göra lite SEO och promota via PPC. Skaparen av produkten visade stolt upp en inkomst på £51 per månad för en sådan sida. £51 ...på en månad! Jösses, varför ens bry sig?

Naturligtvis var tanken att man ska göra massor av sådana sidor, t ex 10 st för att tjäna skapligt.

Sakfrågan

Diskussionen som uppkom var att jag ifrågasatte varför han gjorde ett sånt väsen av sådana småsidor som inte kommer leda till att man kan leva på sina online-inkomster? Det är ju trots allt det de flesta vill. med en tunn landningssida kommer man möjligen tjäna lite pengar till chips.
Min fråga till Frank var:

Vill jag lägga två timmar på en enkel webbsida som kommer generera drygt 600 kr permånad

..eller...

vill jag hellre lägga åtta timmar på att bygga en substaniell sida som generera ca 8,000 kr i månaden?

Frank replikerade med att de sidor han pratade om bara behöveras en gång och sen behöver man aldrig mer jobba med dem. Jag svarade att jag väljer att göra i stort sett samma sak men en gång i månaden tar jag en dag och byter lite text och gör fler backlinks för att hålla sidrankningen uppe och höja värdet på sidan.

Hans resonemang föll helt platt när jag visade förtjänsterna på mina landningssidor.

I Sverige har vi en snubbe, Jonas, som promotar ungefär samma idé som Frank och jag är inte särskilt förtjust i hans koncept heller.

Att påstå att tunna landningssidor genererar ens lite pengar är att överdriva och nästintill falsk marknadsföring.

Varför och hur?

Min erfarenhet är att tunna landningssidor inte får lika bra sidrankning som substaniella sådana.
Bara för att testa denna teori skapade jag en ganska stor webbplats om domän handel. Jag skippade H1, sökord i meta beskrivning etc men jag har lagt i alla nödvändiga sökord i texten och naturligtvis några källänkar (glöm inte att länka till källor av dignitet).

Jag lade också till de delar som behövs; Om, Integritet/Privacy, Kontakt sidor .. men jag utelämnat en blogg just nu. Jag vet, jag vet, stort SEO brott men jag ville testa det här.

Resultatet efter 5 veckor var sidrankning 2 och hamna på 1 resultat i Google-sökning på sökordet (på engelska). Det var utan någon markandsföring som helst. Och nej jag använder aldrig PPC för någon av mina webbplatser.

Jag gjorde tvärtom på en annan av mina webbplatser (affiliate länkar för webbhotell). Jag skapade bara 4 ynkligt tunna sidor och skrev H1 med nyckelfraser, fet text på vissa nyckelfraser i kopian och så vidare. Jag annonserade sidan i 2 veckor på en plats där jag vet att jag får ett par hundra besökare per dag för $ 15 per vecka. Jag skapade omkring 30 bakåtlänkar på Digg, bloggar och trafik webbplatser. Resultatet blev sidrankning 3 och placering 2 i Googles sökresultat.

Summan av kardemumman

Så slutsatsen .. första webbplatsen konverterar bättre, har en bättre rank och bättre position i sökmotorerna. Men de två platserna avnhandlar olika ämnen så det är inte precis ristat i sten, och jag konkurrerade med Sedo över toppositionen på Google med ena sajten. Ändå anser jag att detta säger mycket om receptet på en lyckad landnings sida. Det idealiska är förstås att kombinera alla dessa metoder på en sajt. Jag garanterar att det kommer att ta mer än 2 timmar, men å andra sidan kommer du att tjäna mycket mer.

Datum-skriptet

En rolig sida detalj är att jag använder ett skript för "Sidan uppdaterad: XX-XX-XXXX. När jag ställde tillbaka datumet 3 dagar fick jag 25-30% mer försäljning på båda sidor. Jag antar att folk i allmänhet är misstänksamma mot sidor ser att uppdateras dagligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar