tisdag 13 januari 2009

Affiliate marknadsföring


För att överhuvudtaget göra en vinst som affiliate måsta man göra en noga avvägd budget där man beräknar vinst per produkt minus kostnad för att få trafik och köpare. Dessvärre så tror de flesta nybörjare att de bara kan sätta igång att annonsera sina affiliate länkar på Google Adwords och sedan kamma hem hur mycket pengar som helst. Verkligheten slår snabbt tillbaka när de får betala GoogleAdwords för sina misstag.

När man väljer en affiliate produkt går de flesta till Clickbank (CB). Jag måste säga att produkterna där är av mycket varierande kvalitet så var försiktig när du väljer. Om man ska ge något tips gällande CB så är det att inte jobba med produkter som har en "gravity" under 100. Jag är fullt medveten om att gravityn inte på något sätt är en mätstock för hur många returer (refunds) det är per 100 sålda produkter MEN det är den bästa indikationen vi kan få genom CB för tillfället.
Lite beroende på hur du jobbar som affiliate så ligger refund raten på ca 4-5%. Om du har en egen säljsida där du promotar produkten så kan du själv styra lite grand hur pass nöjda kunderna blir med produkten. Detta gör du enklast genom att ärligt tala om exakt vad kunden kan förvänta sig om de köper. Att överdriva eller komma med falsk info kommer skada ditt rykte och dina inkomster och kunderna kommer reklamera på löpande band.

Det har diskuterats

..vilt om huruvida man ska skapa en egen säljsida eller bara skicka trafik direkt via affiliate länken? En del tycker si och andra tycker så. Själv tycker jag definitivt att man ska lägga lite energi på att skapa en egen sida där man med olika knep kan påverka kundens inställning till produkten.
I de fall jag skickat trafik till affiliatelänkar utan att kunna påverka dem via en landningssida har försäljningen varit rent deprimerande. Knappt några försäljningar alls och en massa kostnader till Google och Yahoo.
Med en schysst landnings sida och den rätta kombinationen och av innehåll, länkar och mycket blygsam SEO drar EN av mina affiliate produkter in ungefär två vanliga månadslöner varje månad.
Missförstå mig rätt nu...alla min affiliatekampanjer går inte lika bra. Det är nämligen helt omöjligt att skapa ett höjdarkoncept till varje produkt man marknadsför. Vissa produkter kanske bara generar en tusenlapp i månaden i vinst medan andra kan generera allt från 25.000 -50,000 kr.
Därför jobbar jag oftast med 4-5 produkter åt gången och plockar så småningom bort de kampanjer som inte slår så väl ut.

Bygga kontaktlista?

För det mesta har jag struntat i att plocka folks emailadresser, vilket somliga förespråkar. Anledningen är enkel, man kan tjäna otroliga pengar utan att spamma folk med erbjudanden och jag vill bara behöva sätta upp en sajt en gång och sen tjäna på den. Jag vill inte lägga tid på att skriva nyhetsbrev och rensa inboxen från mailer-daemons när nyhetsbreven blir stoppade av spamfilter eller bara studsar.

Nu slår jag vad om att massor av affiliates kommer skrika rätt ut att det är ett stort misstag att inte få folk att prenumerera. Jag antar att det funkar bättre för vissa att jobba mot en kontaktlista medan vi andra föredrar andra metoder.
De gamla trådslitna frasen "pengarna finns i listan!" är inte helt sann. Jag HAR jobbat med listor och vet du vad... det var inte värt besväret. I alla fall inte för mig.
Faktum är att så fort jag lade ner listbyggandet fick jag betydligt mer tid att jobba metodiskt och det innebar för min del att jag ökade min försäljning med 30%. Idag jobbar jag enbart med en eller flera landningssidor till varje produkt. Inga opt-in lösningar, inga löften om bonusar.

Naturligtvis handlar det i slutänden om att du ska hitta ditt eget tillvägagångsätt och metod att jobba online. Det som funkar för den ene funkar inte för den andre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar