fredag 15 maj 2009

Viral marknadsföring del 2

Lyckad Viral Marketing är en del skicklighet, en del kreativititet, en del tajming och en del tur. Du kan testa och testa utan framgång och sedan plötsligt få en jackpot på en helt oväntad plats. Det finns inget garanterat sätt att få ditt budskap att "go viral" men det finns vissa saker du kan göra för att öka dina chanser.
Genom att fortsätta att marknadsföra din webbplats och produkten det traditionella sättet att du har en solid grund och bättre odds för att nå målet.
Vissa marknadsförare kämpar i månader eller år för att bli framgångsrika och tråkigt nog måste somliga lägga ner utan att ens vara i närheten av sina mål. Genom att presentera ditt budskap på ett bra och unikt sätt, tilltala den breda massan och vara underhållande uppmuntrar du människor att sprida ditt budskap. Om du lyckas och har flera budskap i cirkulation kan du enkelt kan nå miljontals människor.

Viral Marketing metoder - 5 av 10.

Om du får en brusande fors av trafik eller bara en liten bäck beror på din förmåga att ge människor något de kan använda eller uppskatta. Billiga reklamknep kommer inte att vara i din fördel i det här sammanhanget. Dina besökare är smarta och de kommer se direkt om det du har att erbjuda är något som de verkligen vill ha eller inte.

Nyckeln till all lyckad Viral Marketing är att skapa något som bidrar till användarens upplevelse eller nytta. Detta kan vara nyttig information, ett verktyg eller ren underhållning. Vad det än är måste det hålla högsta möjliga kvalitet. Internet översvämmas av information som är bara ett klick bort och för att stå ut från mängden måste ditt budskap vara unikt på något sätt. Detta kan betyda något helt nytt men det kan också vara något gammalt visat från en annan synvinkel.

Om du inte lyckas skapa det surr du behöver kommer du tvingas att jobba på det traditionella sättet med din markandsföring; genom hårt arbete, SEO och dagliga kampanjer.

Om ett av dina budskap sprids med Viral-effekten så får du inte bara en ström av trafik men du kommer också få prenumeranter, vilket ökar din dagliga trafik, din sidranking och din position i sökmotorerna. Om du kan fortsätta att skapa unikt, spännande material kommer dina återkommande prenumeranter berätta för andra.

Viral Marketing är inte en fristående teknik, utan en del av en större marknadsföringsstrategi. Det är därför behöver du använda mer än en marknadsföringsmetod för att uppnå det önskade resultatet. En ström ger inte all önskvärd trafik, men många små bäckar kan vara betydande och ibland helt avgörande för hur du kommer att lyckas. Fundera över vilka metoder som fungerar för dig och kombinera dem som naturligt hör samman och känns bra för dig.

Detta är inte en lista över allt som är möjligt utan ett verktyg, eller exempel, på saker som fungerar för mig. Du kommer att behöva anpassa dessa metoder så de passar din egen verksamhet, naturligtvis, och jag hoppas att det kan hjälpa dig att utveckla andra idéer.
Läs om de första 5 metoderna på TheRichSwedes hemsida

TheRichSwedes hemsida har artiklar om affiliating och internetmarknadsföring och guider om hur man tjänar pengar på internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar